mandag 3. juni 2019

STREIF AV HAV 1965-76 Poesi Del2 *Sigve Lauvaas


Illustrasjon

Del2
REGN

Regnet kommer. Regnet
Vasker vei og tak.
Tiden flyr. Fugler flyr.
Det er høst i verden.

For hver dag som går
Er det tusen øyner som lukker seg.
Men solen kommer igjen,
Og er en bro mellom oss.

Elven renner fritt,
Med en gammel hengebro
Som bindeledd mellom oss.
Her kan vi vandre fritt.

Blomst og barn drikker vann
Fra kilden som renner -
Og åpner en vei til havet.
Snart kan vi seile til Afrika.

Konene vasker klær i elven
Og synger om sommeren.
Fugler flyr på sine vinger
Og takker Gud for livet.


FUGL

Fuglen setter seg på kvist
Og synger dagen lang.
Den traller, og lærer sine fuglebarn
Alt de trenger å lære før høsten.

Snart skal fuglen, og alle fugler fly
Til et varmere land.
De flyr høyt over havet, og hviler
På en øde øy. 

Fuglen er årviss, og finner veien.
Den navigerer som et fly,
Og lander i mitt paradis
En vårdag med snøklokker og sol.


FJORTEN ÅR

Jeg er fjorten år
Og lever i arme kår.
Jeg har en bukse og et skjerf
Og tresko og et støvlepar.

Viss regnet kommer i hast,
Er jeg aldri langt fra en skogparaply.
Hvert tre er et hus.
Jeg venter til alt er over.

Men dagene flyr, og alderdommen
Roper i busker og lyng.
Jeg er fjorten år – og alderen tynger.
Jeg bærer alt på min rygg.

Å være til, er å bære.
Jeg plukker en rose til din dag.
Jeg vil ære deg.  -
Du skal vite at du er til.

Jeg kjenner knapt veien frem.
Men jeg følger lyset,
Den evige stjernen.
Jeg vil fly, og være en engel for deg.


KATTEN

Min katt måtte dø
I en uendelig ur. - Jeg sørger
Og ser etter katten hver dag.
Jeg graver en grav,
Og setter et kors til minne.

Katten forstod meg,
Og var alltid der jeg var.
Jeg tenker på katten som en venn
Som alltid ville det beste.


SOMMER

Sommernatten har slør over seg.
Den vugger over dalen og langs elven.

Når soløyet kommer, blekner sløret.
Og mark og fjell lyser frem.

Fuglene synger i sommersol, og blomstene
Åpner sin krans av hender, og strekker seg
Som barn mot en deilig sommer.
DRØM

På bordet ligger mange papirer.
Jeg har skrevet vers til alle på jord.
Folk skinner som perler, og vekker meg.
Alt er en drøm.

Men livet er vevd inn i drømmen
Med ord og tråder i mange farger.
De speiler verdens millioner
Som strekker seg til Gud.


JANUAR

Jeg vandret på veien i januar
Med hode på snei,
Og buksa fram bak.
Jeg vandret på veien til et møte,
Og var aldri for sen.
Jeg satte meg lengst bak,
Og ventet til preken og salmesang
Var skrevet i vegger og tak.
Da listet jeg meg ut,
Og vandret hjem på tresko.
Det var min fødselsdag.


TORGHANDEL

Kom og kjøp: epler og plommer.
Kom og kjøp: blåbær og tyttebær.
Og sommer og høst var det bringebær,
Solbær og rips i store mengder.
Og alt gikk unna som franskbrød og boller.

Konene står med strikketøy og vevde tepper.
Det er fest over byen i dag. Det koker av folk.
Små og store vil være med.
De ser og hører livet fra bygdene
Som byr seg frem med det beste.

Mens andre er hjemme og sylter,
Står jeg igjen med et bord – med frukt.
En kasse ble solgt over disk for 20 kroner.
Så var det heim igjen med Viervåg,
Til et liv som var trygt og godt.


HEIME

Heime bygger erla reir.
Den kvitrer vårens sanger
Og flyr til og fra med strå og leir.
Alt skal bli et slott.

Og været er trygt, sier erla,
Og gir fred i sjel og sinn.
Den bygger sitt rede, og legger egg.
Snart er det blitt en familie
Som løfter sine vinger.

Det er latter og liv med erla
Som kommer igjen og igjen.
Den kjenner seg heime i tunet,
Og skaper glede til alle oss.


KJÆRLIGHET

Du gir meg ære. Du gir meg kyss.
Din kjærlighet er åpen.
Du favner alle med smil og latter.
Du gir deg selv, som en åpen bok.
Du gir alt til dine søsken.

Du gjør meg glad, og vekker meg
Til kjærlighet, til ære.
Nå kan jeg velsigne min kjære bror,
Og være god med min nabo.
Mitt liv er i dine hender.


MORGENSOL

Hver dag i livet kommer en morgensol
Og vekker meg or søvnen.
Den stiger høyt, og varmer meg,
Og gir meg nye krefter på ferden.

Solen rødmer i hav når jeg sovner,
Og stiger som en morgensol
Når hanen galer i eplehagen.
Da er det godt å leve.


KRIG

Vietnam, og alle verdens kriger
Skulle opphøre. – Fred er en seier.
Fred er alle menneskers juvel.
Den som skaper fred er i pakt med engler.

Vi strekker våre hender og ber.
La alle verdens mennesker oppleve
Kjærlighet, trygghet, varme og godhet.
Den dagen er krig i avmakt, en utopi.

  
BJØRK

Skogen suser.
Bjørketre lyser i vinden.
Skyer kruser over tunet.
Snart kommer regnskyll, pøsregn.
Det styrter ned fra fjellet.
Steinsprang, ras.

En ur fra gamle dager forteller
Vi må være våkne og se.
Tusen hvite bjørkestammer lyser
Og gir oss fremtid og håp.
En ny tid i bygd og by.

Vi lever i fremtiden hver dag,
Og tror på sommeren.
Vi ser oss ikke tilbake.


BLAKKEN

Gamle Blakken, min gode venn.
Blakken i stall og låve.
Bare du kunne bli ungdom igjen,
Så skulle vi reist over fjellet.

Jeg savner Blakken, min gode venn.
I alle år var du den beste.
I dag er du skrevet med gull i stein.
En bauta er reist for ditt minne.


ROSER

Takk for roser, takk for smil,
Takk for gode dager.

Jeg løfter en rose, og gir deg mitt ja.
Våre hjerter skal alltid høre sammen.

Og roser skal leve i hundre år
Til glede for alle som lever.

Jeg gir deg en rose på dagen din,
Og hilser med kyss på pannen.


HAGE

Vis meg veien til hagen din.
Jeg kjenner duften.

Gi meg hånden. Jeg elsker deg,
Og vet at du er kjærlighet.
Det er en makt som englene eier.

Du er en engel i hagen min,
En rose som vokser i speilet.
Jeg ser deg hver dag, og drømmer titt
Om alt som vi har sammen.

Vis meg veien til glede.
Gi meg et evig smil. Gi meg nye krefter,
Så jeg kan løfte min elskede
Høyere enn stjerner.

Gi meg liv i overflod.
Gi meg brød og vin - så jeg kan se
Englene og himmelen.


DRÅPE

Drypp, drypp.
En dråpe, to dråper. Vann over alt.
Vann i bekker og elver.
Havet fylles. Det drypper fra taket.
Jeg holder meg våken.
Det er høst i min verden.
Og alle som sover har ingen fred.

Det drypper blod i krigen.
Den blodige krigen er historie
Hver dag, hvert sekund.
Livet er en dråpe i havet.

Vi lever av nåde,
Av hvert ord fra Guds munn.
Vi lever som en dråpe vann.
Snart er den borte, som et strå,
Som lauv i skogen. Bare en dråpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar