lørdag 16. mars 2013

BEGEISTRET SEER av Sigve Lauvaas * Side 45-50 (Bok 20-2012)



Side 45
ANSIKT

Menneskenes ansikt lyser,
Som en hånd som favner,
Som et øye som ser.

Ansiktet lever i bevegelse og lys,
Og tømmer sine lepper
På veien som et lån.

Ansiktet har mange strenger,
Og spiller sine melodier
Mens tiden bærer oss.

Menneskenes vei klippes,
Og tørker inn som elv
I sommervarmen.

Ansiktet er speilet som lever
Og tar oss med i dansen,
Som fjellblomst i vind.


ROSER

Jeg tegner en rose,
Jeg tegner et bryst i dans,
Og et bjørketre som klapper i hender
Og spiller gitar.
Jeg tegner verden som et sirkus
Med roser som lyser i hjulet.

Og lydene kommer frem
Som lauv og gras, og beveger oss,
Og berører oss som små barn
Som nettopp har lært å gå.

Jeg tegner en rosenkrans
Og kjærlighetens bål ved tuntreet
Som vokser inn i himmelen.
Jeg tegner Lasarus med tårer,
Som får livet tilbake, og Maria
Med barnet i sine armer.

46
HVER DAG

Som før kommer gullringen inn vinduet
I soverommet mitt
Og ruller over kammen i vest
Og glir ned i bølgene, glir som en hval
I et gammelt myrhol.

Hver dag kommer og går som et fly
Med usynlige vinger.
Og tiden tæres og glir inn i mørket
Som en elg i vinterskogen.

Som før kommer de gamle til parken
Og forteller siste nytt
Fra barndommen, eller fra drømmer
Om en edel tid som renner bort.

Stakkars gullringen som ble borte
Mens de gamle sitter og venter
Alene som snøblinde barn på fjellet,
Ferdig til å gi opp.


KORN

Kvernen er borte, for kornet er borte.
På andre siden av havet sitter en venn på John Deere.

Gullet får føtter,
Og bakeren glemmer tiden som klippes.

Det er krig om kornet, og Norge står uten en smule.
Vi tenker liksom på alt.

Kvernen maler i Amerika, og får nye vinger.
Og noen synger takkevers til Skaperen, 
Som gav oss kornet.

Mens humlene suser, suser møllene og forkynner fred
Over verden, over markens grøde.
Og takker Gud for gullet som vokser
Inn i himmelrommet.

47 
GODE ORD

Jeg ser etter gode ord.
Jeg reiser i landskapet og ser
Etter vinduer, dører og stjerner.

Nye rom dukker opp mellom trærne
På uforklarlig vis,
Og jeg ser horisonter i blått.

Jeg ser ord som lyser i små busslommer
Og venter å få komme inn
Til ditt og mitt hjerte.


REGN

Regnet faller villig mot jorden
Med tyngde og kraft,
Og strekker seg ut som katten
Etter en dyp søvn.

Regnet kommer tidløst, og tar seg til rette
Som ravn og ørn,
Og samler frykt og glede på jorden
Med mørke skyer fra havet.

Regnet gjaller i lyset, som klokker på taket,
Og forteller om Noas ark
Som løftet seg som vannliljer
Til Gud drar båten i land.


VIND

Spør vinden om hva du vil,
Og legg deg trygt,
For det kommer alltid et svar.

Spør vinden om alt. Og se,
Du er ikke alene,
Og verdens ende er i vinden.

48 
ORD

Ordene leter etter oss,
Og tar oss med på veien
Som skifter med sorg og glede.

Jeg elsker de menneskene som favner
Det gylne beger,
Der ordene lyser av harmoni og lykke.

Ordene overlever blinde og syke,
Som stråler med lepper fulle av høysang
Til englene og Gud.


SPØRSMÅL

Jeg kommer med et spørsmål
Til vår regjering,
Som har hendene fulle av blod.

Hvor blir det av gravene til de etterlatte
Og vokslysene til barna?
Hvor blir det av oljepengene?

Hvem oppmuntrere og begeistrer morderen,
Uten straff?
Hvem vasker sine hender med skam?

Tornekronen forteller sannheten.
Løgnen graver sin egen grav.
Jeg ser etter rene lepper.

Kjærligheten har et ord til alle, og lys for vår fot.
Kornåkeren er gull, som tilgivelse.
Vi trenger en forvandling for å overleve.

Ta imot visdommen fra Salomo
Så vil spørsmålet få et svar.
Gi rom for barnet, så vil du få et nytt hjerte.  

49 
SE

Når jeg ser Jerusalem
Med tempel,
Hører jeg tusen tunger.

Jeg ser mitt land med åpne armer,
Og tenker Jerusalem
Høyt over alle fjell.

Se Jerusalem i ungdommen,
Og du glemmer aldri appelsinduften,
Og lukker øynene i bønn.

Når jeg ser tusen år i mine fingrer,
Vet jeg at jeg er forvandlet
Til et spir som lyser.


FJELLET

Også i dag kan jeg være her
Mellom venner
Og forberede den lange reisen
Over fjellet til Singusdal,
Der kirken er åpen.

Fra fjellet kan jeg se lys som åpner dører
Og får gamle til å vandre
Mot høyden grytidlig
For å se vulkan i et nytt fjell.

Jeg går fjellet på langs
Og merker strømmen av vind biter
Og drar i meg som en hund.
Og hendene er kalde som fjellet,
Og ordløse som frosne barn.

Fjellet uroer og begeistrer mitt hjerte
Som sveper over steinene
På stien til den høyeste topp,
Der vinden jager og blender oss
Visdom og varme.

50
NATT

Ennå er det natt,
Og tyvene lusker omkring oss,
Og politiet sover.

Et hundehyl, og jeg våkner.
En månering i vest hilser den ene,
Mens hundene feier golvet.

Natten strekker seg ut
Og gir oss en pust i bakken.
Vi kan sove til det er lyst.

Barna kryper tett
Med smale ansikter og store øyner.
Det er tid å være sammen.

Natten blir til dag,
Og alle våkner or søvnen med sang
Som fuglene har lært oss.


LIV

Over liv og død er Herren
Som griper inn og styrer verden.
Med våre fingrer skriver han salmer
Og gir frosne trøst.

Med nåde tar han seg av oss
Som ikke klarer å leve i sannhetens lys,
Og han gir oss visdom til livet
Så vi kan styre båten på rett kjøl.

Med vårt ansikt kan vi se Gud,
Og med vårt hjerte kan vi kjenne nærvær
Av en hellig makt om løfter
Den svake og blinde.

Livet er i Herrens hånd, så vi kan leve i fred.
Ingen fiender kan ta oss.
Og den som går til Skaperen, 
Vil bli forvandlet til seier.



Mine blogger

Blogger jeg følger



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar