lørdag 16. mars 2013

BEGEISTRET SEER av Sigve Lauvaas * Side 38-44 (Bok 20-2012)



Side 38
INNE

Jeg er inne i huset
Og holder veggen på plass.
Taket er ingen trussel.

Med øynene møter jeg verden
Fra øst og vest,
Og kjenner tusen år med flukt.

Jeg er inne med meg selv
Og skriver navnet
Som åpner himmelporten.

Jeg ser månen gjennom vinduet
Og natten i et sølvgrått fat
Som speiler kirkegården.

I huset har jeg fred
Og hviler mellom bøker og blad
Til englene flyr som snøfnugg i hagen.

Jeg kjenner fuglene som ber om mat
Og foreteller: Å leve
Er å bære sitt liv til graven.


TESTAMENT

Fremtiden kan jeg testamentere,
Og søvnen kan jeg gi bort
Mot et øye som ser gjennom alt.
Min drøm er å treffe månen som en kjær venn
Som kommer hver kveld
Med honningkake og sukkertøy.

Jeg testamenterer mine eiendommer
Til englene i høyden
Som ser Jerusalem som sin øyenstein.
Jeg testamenterer mitt liv til deg
Som er en åpen for fellesskap med Gud
Når alle ord er talt.

39 
ROM

Jeg må hugge meg rom i denne verden,
Kjenne at jeg hører til
Før ordene kan gløde som stjerner
Og gi liv.

Det beste dikt er aldri skrevet.
Og ingen er nær nok mysteriet til å forstå
Dybden, bredden og lengden
Til Noas ark.

Rommet gir oss frihet til å vandre som veibygger
I ukjent landskap.
Og uten mellomrom går vi til verdens ende
For å vise oss frem.


UTEN ORD

Nesten uten ord er kjærligheten.
Som en øy stiger lyset frem i mørket
Og gir håp.

Kjærlighet er nærhet uten ord. Som et speil
Skriver til den ene, er ansiktet
En åpen bok.

Ordene lyser mellom linjene, mellom fjellene
Som daler ned i regnet, og blir til en kime
Til en ny vår.

Nesten uten ord kom vi til verden
På utkikk etter et nytt sted å bo i vinterstormen,
Mens fuglene reiser mot sør.

Bare kjærlighet er kraft til evig liv,
Som en hellig gave til minner om den ene
Som gav alt til oss.

Framover går veien, og alt en ser er heimslig.
Og lykkelig er den som finner seg selv
Blant seks milliarder fremmede.

40
NÅR DU GRÅTER

Når du gråter
Vanner du en hel åker.
Og jomfru Maria tar imot ditt budskap
Med åpne hender, og svinger kransen.

Når du gråter er hjertet delt,
Og gleden blir til sorg i speilet
Som bærer din skygge frem i lyset.

Når du gråter løfter du øynene mot Gud
I fortvilelse over veien som bøyer seg
Som greiner på treet.

Når en tåre faller til jorden,
Synger lyngen fra et tempel med spir
Om din godhet som tømmer begeret i havet
Så fiskene får nok vann.


LÆRD TALE

De lærde kommer sammen
Og griper sigden.
De bygger murer og taler profetisk
Noen ganger, og renser luften.

De mener menneskene er truet,
At åkrene er i fare, og ser ødeleggelsene
Fra Tjernobyl som et varsko.

Men de lærde glemmer å fortelle de etterlatte
Om graset og urtene, om kornet
Som aldri kom tilbake,
Og ovnen som brenner i tusen år
Til alt er forbi.

Det er vår oppgave å tegne fremtiden
Fra vugge til grav, uten våpen,
Med kjærlighet som løven av Juda.
Etterpå kan vi danse
Til seieren er blitt en ny vår.

41
JEG BYGGER

Jeg bygger ord som lyser
Og et møte mellom meg og deg.
Jeg bygger med musikk som bakteppe,
Og beveger meg under høye tårn
Til klokkene kimer.

Jeg bygger lys i trærne
Som maleren rammer inn på veggen.
Og bortenfor alt er fjellet
Som lyser i praktfull sol.

Jeg bygger ord i pottemakerens verksted,
Og venter på en anledning
Å signere med klokkestrenger.

Jeg bygger ord med hjerte og ånd,
Og høster det edleste såkorn
For en ny vår.


VINDEN

Vinden rusker i håret, og kornet ligger flatt.
Den dype vinden slikker jorden,
Og reiser mot vest.

Vinden drar og river, og løfter min hatt..
Forlatt går jeg i blinde
Mellom engler og høye hus.
Snart vil jeg favne en rose med røde kinn.
Det er den største lykke i livet
Å vandre i vestavind.

Vinden tar meg med i lyset, og løfter meg høyt mot sky.
Fra fjellet ser jeg tronen
Når barnet våkner.

Vinden kommer til oss som en villrose på flukt.
Vi plukker den fødte gudinne
Med vinger og fjør.

42
KLOKKER

Natt og dag toner alle klokker,
Kaller oss frem fra huler og skap.

Dypt og stille klinger de lystige små.
Stunden er hellig, og himmelen er blå.

Her er så mange klokker i rommet.
Og lyset taler for seg.
Og det er forunderlig stille
Når klokken kimer til mellomspill
Mellom meg og deg.


LYS

Alt toner i natten,
Og lyset har ansikt og hals.
Hele livet er en gave vi trøster oss med
Den stunden vi lytter, og siler
Gull fra bekker og vann.

Lyset har øyner som iris,
Og løfter oss mellom fjell.
Vi er som en fugl i luften
Som speider etter oss selv.

Hvor er vi? Hvem er vi? Hvor går vi?
Er en flaggsak, et minneord
Som lyser og skaper veien
For alle som vandrer på jord.

Lyset har en evig glans, for lyset lever.
Ditt liv er nær mitt hjerte nå,
Og brenner for de tusen små.
Du er en stjerne i det høye, en hellig ild.
Du er en tone som lyser,
Og du har vinger som en fugl,
Min elskede fjellfiol.

43 
UNDER FJELLHARPEN

Jeg var trett av livet,
Og du kom til meg med søte druer.
Jeg var trett av jaget i verden,
Og du gav meg en gyllen ring.

Under fjellet sang du lyset imot meg,
Og spilte med fjellharpe dagen lang.
Fordi du er til
Har jeg fått en ny vår.


DRØM

Du var en perle, en blomst.
Du var lyng over store vidder.
Du var lyset i min drøm.

Nå står jeg ved en grind og venter
En stormfull høst, en kald vinter
Under Glitretind.

Himmelens fugl hadde kvist i nebbet,
Med visdom fra Gud.
Du var engel i drømmen,
Og tok imot meg som et nytt landskap.


FUGL

Den fuglen som ligger med brukket veng
Får nye krefter en dag.
Jeg ser etter falne, sårbare fugler
Som trenger en hånd, og litt mat.

Alle fugler trenger et hjem, en dør de kan banke på.
Alle trenger en neste, en bror
På veien til Davids stad.

Hver fugl skal bli løftet, og sett av Gud.
Hvert barn skal få navn og rom.
Og livet skal bli nytt fra nå, med lys ifra himmelen.

44
RIKDOM

Vinden kommer fra havet,
Og vi vet ikke hvor den blir av.
All rikdom vokser på jorden,
Som trærne i skogen,
Som barn i foreldrenes fotefar.

Vinden feier over landet,
Og vi er med i dansen.
Våre liv smuldrer i solen,
Og vinden tar støvet med.

All rikdom forsvinner med tiden
Og legges i grus.
Våre vakre hus blir til aske,
Og ingen kjenner oss mer.


VINGER

Hvert vingeslag forteller,
Og bærer meg frem.
All skjønnhet i naturen åpner mine øyner
Så jeg ser det yndefulle livet Gud har skapt.

Fuglen døde i min hånd,
Og hjertet mitt holdt på å briste.
Et vingeslag, og tiden ble hurtig rullet inn.
Og fuglen ble lagt i en kiste.
Det var første april.

Det var vår, og vingene danset i luften.
Snart fløy fuglemor med sine fem,
Så kom et flyktig ekorn.
Landskapet lever, og tar imot
Nye vinger i dansen.

Fuglen er mer enn fjærdrakt og nebb.
Den gir oss et pust av himmel.
Å fly er en magisk, fortryllende lek:
Vinger som synger med hjertet
Og lyser vårt navn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar