lørdag 16. mars 2013

BEGEISTRET SEER av Sigve Lauvaas * Side 10-18 (Bok 20-2012)



Side 10
JEG ER

Jeg er mitt ansikt,
Og hviler i min egen kropp.
Jeg er mitt navn
Som slynges ut i øst og vest.

Jeg har briller i en skuff,
Og er halvferdig med livet.
Mitt ansikt blekner
Når solen renner i havet for godt.

Jeg har en følelse at jeg er fremmed,
Og trenger tolk.
Men livet kan ikke stanse nå.
Jeg er på vei til min elskede.

Jeg har et øye på deg.
Jeg er uten penger, men rik.
Jeg eier meg selv i dag,
Og ser sannheten i ditt lys.

Jeg er klær og kropp. Og ordene
Gjør meg til en villa
For drøm og syner. Jeg ser ansikter
Som hviler i mitt ansikt.


HUS

Mitt hus er ensomhetens hus
Med dempet månelys
Og morgendogg.
Mitt hus står i et himmelstrøk
Med hav og strand
Som åpner opp for vær og vind.

Mitt hus kan svare lav og stor
Med smil og stillhet
I et skall med utedo.
Mitt hus er sommerflørt i fjell
Som synger i den minste pust
Og gir meg alt.

11
KVELD

Heisen stiger, kvelden kommer.
Månen reiser over alle fjell.
Som en plattform ligger jorden
Med sin hemmelighet,
Som er livet.

På avstand flyr vi på jakt
Kveld etter kveld, til langt på natt,
Til vekkerklokken og morgenlyset
Forteller alt.

Og månen blekner i solhavet,
Og vi blir frarøvet kraften fra stjerner
Til vi treffer den rette, den ene
Som lyser hele livet
Og skaper alt nytt.


DØDEN

Når et menneske dør
Ser jeg en komet i skyene,
En ildkule som slokner.

Den lange veien stuper,
Tråden blir klippet av,
Veven visnet som lauv og strå.

Når døden kommer inn,
Blir bildet av den utvalgte
Kledd med gull som lyser.

Døden har alle i sin hånd,
Og svever som mørket over jorden,
Frem til lyset bryter frem i herlighet.

Og døden blir oppslukt til seier
I lyset som åpner våre hjerter
Til et tempel for Herren.
Og døden er ikke mer,
Bare navnet som lyser over alle navn.

12
ET STED PÅ JORDEN

Milevis til neste hus, endeløse veier
Forsvinner med solen.
En fuglunge dør.

Døden bøyer seg over jorden
Og tar grep.
Et bulldoseransikt lyser.

Gravemaskiner dekker over kløften,
Og isfjellet svømmer.

Solglansen står i flammer.
Det er kveld i Tibet.


RO, RO

Tankene ror, båten ror i bølgene.
I klosteret ror nonner,
Og munker ror.

Alt ror i glødende takt mot horisonten,
Der balkongen vinker
Og regnbuen står bøyd.

Grensene er borte på slettene, i stillhetens hus,
Der reinsbukken streifer,
Og ørnen setter spor.

Unge og eldre ror langt på havet,
Og kommer igjen annerledes,
Merket av tidens tann.

Vi ror med vår pust og vårt ansikt, ror og ror
Til vi treffer en vegg, en mur,
Og båten synker i natt og tåke.

Månen henger ned, som en hengebjørk.
Og himmelblomstene lyser
Som åpne øyner til små barn.

13 
ROMMET

Rommet er lyst og lett, og rolig
Som en gammel kvinne.
Dørene er blågrå, med navn,
Og vinduene er åpne.

Jeg er i rommet, og ser bildene bevege seg.
De flyr som bier, og durer og snurrer
Rundt og rundt i rommet.

Men rommet er like helt, med vegger og tak,
Og gulv av marmor
Som lyser når solen skinner.

Maleriene gløder som elskede par i rommet
Og seiler fra vegg til vegg,
Og stuper i månestøv.

Jeg sitter stille i et hjørne og tenker på Mozart.
Kanskje han ville spilt
Når klokkene stilnet i kapellet?

Jeg ser for meg doktoren fra 1800, som skrev resept
Med fjørpenn, mens døden var i rommet,
Og ingen kunne be.


INNVANDRING

Det er for mye å slippe alle inn,
Hvisker det i dørstokkene.
Innvandring er rehabilitering av gamle lemmer.
Vi trenger en fotskammel, sier du,
Så ikke glemselen stivner.

Vi trenger nytt blod, og venner, et språk
Som alle kan forstå.
Vi trenger liv i gamle kirker.

Stillheten er avleggs, og grensene er åpne
Til å ta imot alle som søker en ny havn,
Et hotellrom for livet.

14
ORKESTER

Pianoet spiller.
Orkesteret er i huset,
Og kirken er nær.

Sekunder for etterlatte
Bak forhenget.
Så ringer alle klokker.

Det mumler i trærne,
Og veggene er hvite.
Trafikken stilner.

Lydene kommer igjen
I natt og tåke.
Og månen lyser.

Lytt til orkesteret
I huset som aldri sover.
Lytt til ditt hjerte.


TRÆR

Under trærne er gulvet
Akkurat nå.
Og en trailer kjører forbi.

Jeg strekker meg,
Og spriker med greinene
Som en gåsemor.

Trærne gir oss vern og liv
Og søyler
Som holder verden sammen.

Under trærne ligger lauv
Med taperens stemme,
Mens kirkeklokkene slår.

Trærne har høytid på jorden
I lyset av et kirkespir.

15
POST

Jeg står ved en postkasse,
Og er uviss om posten kommer frem,
Om ordene skygger for reklamen,
Om regnet ødelegger.

Om livet går i rute dag og natt,
Vet vi ikke om posten kommer frem
Til postkassen i andre enden,
Der livet fortsetter.

Jeg måler og veier ordene
Som blir sendt langt av sted i luften,
Der øynene ikke ser bildene
Som jager til din adresse.

Jeg står ved en postkasse
Og tar imot alt som kommer,
Til stillheten senker seg
Og alle spor blir hvisket ut.


STILLHET

Stillhet i rommet, i sjelen.
Jeg er på stillhetens hav, og seiler
Over bølgende, i lengsel og håp.

Og en dag treffer jeg den ene
Av millioner ansikter som gløder
Av livets våryre kjærlighet.

Stillheten gjennom skogen,
På veien, i fjellet, i måneskinnet
Gir meg kraft,
Og sveiper min tynne rustning
Med ordet som forvandler
Mørke til evig lys. 
  
16 
VINTER

Vinteren kommer brått, som dødens brodd.
Plutselig er ansiktene kalde
Og steinene er dekket med is.
Snøen ligger som et laken over store vidder.

Hvem kan måle vinteren?
Den kommer diger og svær som Goliat,
Og blir nedkjempet av David hver gang.
Vinterens blikk bærer fuglesangen bort,
Og vi står igjen hjelpeløse
Med snø til Dovre.

Vinteren kommer som en andakt
Og breier seg ut. Den legger seg over alt.
Og dødens engel kaller med sterke rop
Sine utvalgte i hus og hytter.

Jorden ligger åpen og venter
Som en port inn til noe uendelig vakkert
Bak stjernehimmelen.


VIND

Vinden går, vinden går.
Det suser, og trærne bøyer seg mot jorden,
Og bølgene klapper mot land.

Jeg reiser i vinden, og åpner meg for vinden.
Jeg lytter og tar imot. Jeg hører ansikter i stormen,
Fremmede på vandring over havet.

Frels meg Gud! roper de, mens bølgene slår
Over alle grenser. Og krigen raser,
Og menneskene flykter i hast, som på Noas tid.

Havet bygger seg opp i Øyhavet.
Vinden feier over land, og tar med seg mann og mus.
Bare kirketårnet på fjellet står som en bauta igjen.
Alt dette kan vi se.
Og vinden tar oss til verdens ende.

17
ULYKKE

Et dødt sekund
Og bilen svinger av.

Det uler i sirener gjennom skogen,
Over fjellet,
Til en smal og svinget landevei.

Det uler gjennom marg og bein
Til dem som har hverandre kjær
Mens tiden går.

Et dødt sekund, så er det gjort,
Og alt er svart.


ÅPNE ØYNER

Opp av havet krøp en hval,
Vår majestet.
Vi tar imot det gode smil
Med åpne vinduer
Og aftensang.

Vi ser et ansikt, en gitar, og tusen lys.
Det spiller i en sommereng som aldri før.
Vår fremtidsdrøm er grønn og ny,
Med klokkeklang og kirsebær.

Her er en hær av tomme hus.
Jeg velger et.
Og rom for rom blir fylt med lyd.
Det blir en fest.

Jeg lever her i snøslaps, regn, og eventyr.
Og røttene får gro i fred.
Og blomster spirer over alt,
Som himmelen en vinternatt.

Ja, fremtiden er klar og lys for dem som ser.
Preludiet blir spilt hver kveld,
Og våren kommer svint igjen, og under skjer.

18
ENSOMHET

Huset ligger alene på en øy i havet,
Og månestråler treffer taket i ny og ne.
Og duggen ligger myk på alle strå i hagen
Som lukter friskt av lyng og nyslått gras.

Det er tidlig morgen uten liv og røre,
Og ensom Noah ror båten sin på land.
Han har fiskefangst for flere dager.
Leser solen nå, som renner ned i vest.

Her i nord er mørketiden langsom,
Og ensomheten knuger hus og heim.
En på likstrå venter det siste under:
Å stå opp igjen med harpespill og dans.


MORGEN

Når sollyset treffer skog og eng
Og fjellet lyser i blått,
Da synger fuglene sangen sin
Og fremkaller smil og lått.

Gleden i morgenkvisten er stor
For den som kan høre og se.
Sommeren blinker i sør og nord
Og gir oss en kyss, og klem.

Kom ut, og sving deg rundt i ring
Der solstrålene smelter is.
Kom med din drøm, ditt navnetrekk.
Se at du lever, og hører til.

Frøet spirer, og frukten er søt.
Smak vinen, og kjenn mitt hjerte.
Hemmelig gir jeg deg sommervind.
Jeg vet at du er den rette.

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar